brazilie.reismee.nl

Dag 9: onderweg naar Brasilia

Hoi iedereen,

Vandaag is weer een reisdagje na nog een ochtend te relaxen in de jungle en te genieten van de warmte ( en de vochtigheid proberen te negeren) nemen we de laatste keer het bootje terug naar de echte wereld.

En we nemen opnieuw het vliegtuig … ja onze ecologische voetafdruk is hoog deze reis, sorry.

Na een 2.30u vliegen komen we aan in Brasilia, we verzetten de klok opnieuw een uurtje verder.

Aangekomen aan ons hotel wacht ons echter opnieuw een teleurstelling, via een aantal achteraf wegen komen we aan in ons hotel, aan de receptie iemand die niets Engels praat en ook totaal geen moeite wil doen hij brabbbelt rustig verder in het Portugees … de inkom is al niet veel belovend de kamer nog minder.

Als we dan naar de hoek van de straat wandelen om daar toch even nog iets te zoeken om te eten of te drinken zien we dat de buurt toch nog goed meevalt, we zien alle grote keten hotels hier rond ons zielig hotelletje … dus opnieuw haal ik booking.com boven en ga opzoek naar een nieuw hotel.

Blijkt dat er een toekeren echt letterlijk achter de hoek zit, Ramada … dus na snel te gaan checken boeken we opnieuw een ander hotel dan wat origineel voorzien was, wordt een dure reis zo … maar ik voelde me echt niet op mijn gemak en dat is ook zeker niet de bedoeling.

Nu ziet ons hotel er zo uit …

Dus toch nog wat te vertellen, hopelijk zijn de andere hotels wel ok … na wat extra controle via allerlei sites denk ik/hoop ik dat we daar wel goed gaan zitten.

Morgen gaan we een hele dag de nieuwe moderne (hoofd)stad bezoeken.

Tot morgen iedereen !

Dag 8: 2de dag in de jungle van manaus

Hallo iedereen,

Vandaag begin ik met een relax uurtje en sla de eerste excursie over. Papa gaat een uur tot anderhalf uur in de achtertuin van het hotel de jungle in en leert hier wat overlevingsgechnieken. Ik? Ik geniet van een boek, de zon ( ja zelfsom 8.30u is deze al hevig) en het prachtige uitzicht.

De tweede uitstap is naar een soort van apen reservaat. Dieren mogen hier niet meer in gevangschap leven, daarom zijn er initiatieven zoals deze van dit hotel. Ze brengen de overschot van het eten naar een nabijgelegen inham van de rivier. De semi- wilde apen weten ongeveer hoe laat dit gebeurd en zullen rond deze tijd hier zijn om dit eten te komen oppikken. Ze eten 70% van dit eten en hagen de andere 30% zelf. Dus een win-win situatie, toeristen kunnen de apen zien in hun natuurlijke habitat en de apen die in gevangenschap zaten kunnen overleven dankzij het aangeleverde eten.

Na een korte middagpauze en lunch in het hotel gaan we naar een lokaal dorp. Gisteren gingen we naar de native dus stammen vandaag gaan we op bezoek naar de groep tussenin. Als een “Braziliaan” met een iemand van een stam samen een kind krijgen dan zijn dit caboclo. Ze leven tussen de 2 in dus deels “modern” deels volgens de cultuur van de stammen.

Hier leren we over maniok, tapioca en natuurrubber.

Na deze stop beginnen de donderwolken stilaan te vormen boven de Amazone en de wind neemt toe, wat eigelijk wel goed doet de verfrissing ;-)

Laatste trip piranha vissen, hopelijk meer geluk dan de groepen de afgelopen week, zij hadden niks gevangen.

Maar ….

Onze groep had meer geluk ! 8 vissen !!

Morgen weer geen of een kort verslag, morgen vertrekken we van hieruit naar Brazilia de hoofdstad om er overmorgen te gaan rondzwerven …

Dus tot snel !

Dag 6 en 7 reisdag naar en 1ste dag in de jungle van Manaus

Hoi iedereen,

Gisteren hebben we letterlijk een lange dag gehad. Niet alleen hebben we 2 vluchten genomen ( eentje van 2.30 en eentje van 4u) en een wachttijd gehad tussen beide vluchten van 5 u… we zijn ook nog eens een uur terug gegaan in de tijd ! Manaus ligt in een andere tijdszone dus de klok hebben we nog een uurtje moeten terugdraaien.

Toen we aankwamen in Manaus zijn we na een korte rit met een taxi in een bootje gestapt die ons naar ons hotel brengt aan de zijrivier van de Amazone ( De Rio negro). Pikdonker is het hier dus weinig te zien, maar het ziet er wel leuk uit, beetje primitieve kamer maar de omgeving maakt veel goed.

Na de koffer weg gezet te hebben en nog 2 maal het gevecht aangegaan te hebben met een salamander achting dier tijd om te gaan slapen. ( die salamander op zich geen probleem die eten insecten dus leuk geen last van maar ze waren beide best groot en wil niet wakker worden van zo’n ding dat ineens van het plafond op mijn bed valt in het midden van de nacht)

Na een rustige nacht ontwaken we op een prachtig domein en gaan we ontbijten.

Vandaag een dag bootje varen op de Rio negro en de Amazone. Eerste stop een lokale stam. Uiteraard een deel toeristisch maar deze stam leeft achter het toeristische deel nog volgens deze manier. Ze gaan nu echter ook in de grote stad af en toe naar school of de school komt naar hen.

Deze stam spreekt een eigen individuele taal, maar alle stammen hier en in de omliggende landen spreken 1 gemeenschappelijke taal nl toekan. Deze stam heeft als beschermend dier de roze dolfijn. Die willen weuiteraard wel eens wat dichter bekijken.

Mooie diertjes en even speels als de grijze die we kennen uit de zoo.

Hup terug in de boot naar de volgende bestemming ! Onderweg komen we ook super veel tankboten tegen en aangezien we meer dan 5 u varen moeten we ook even tanken. Het varen is trouwens zaaaaaaaaaaaaaalig, het is hier 35 graden met een luchtvochtigheid van 80% de wind en het opspattende water maken alles wat dragelijk.

De laatste stop van de namiddag, de samenvloeiing van de Rio negro in de Amazone. Dit geeft een prachtig beeld en moeilijk vast te leggen dus heb een luchtfoto via Google toegevoegd ?. Door het verschil in stromingsnelheid zie je mooi dat het zand in de Amazone (bruine deel) niet kan bezinken en dit wel gebeurd in de Rio negro. Er zijn vele verschillen eentje hebben we ook echt getest, door je hand in het water te houden en door de samenvloeiing te varen voel je duidelijk dat de Amazone kouder is dan de Rio negro die,30-33 graden is. De anders is dat de Amazone rijker is aan vis omdat deze pH neutraal zou zijn. De Rio negro heeft dezelfde vissoorten maar minder vis aangezien de pH rond de 4 ligt en dus zuurder is. Grote verschil tussen beide … aan de Rio negro weinig tot geen muggen dus geen malaria of denguekoorts aan de Amazone is dit wel. We zitten dus aan de goeie kant.

klein detail, of toch niet zo klein de Rio negro daar waar we quasi heel de dag gevaren hebben heeft een breedte van 3 km en is ongeveer een 60/80 m diep.

Momenteel zitten we in het hotel te wachten op de laatste uitstap van de dag/nacht de zoektocht naar kaaimannen. Maar eerst leg ik mijn dagboeken weg om te genieten van een mooie zonsondergang in de jungle …

Zonsondergang was mooi, de volle maan over de Amazonejungle was nog mooier.

Laatste boottripje van de dag, op zoek naar kaaimannen in de rivier, een gids zit vooraan en zoekt met een lamp naar een kaaiman, blijkbaar zouden de ogen reflecteren en dus licht weerkaatsen.

Na een half uurtje …

Deze kleintjes worden na 10 tot 15 jaar tot 3M groot !

Nu tijd voor een verfrissende douche want het is hier zweten hoor !

Dag 5: Foz do iguacu Argentinië

Hallo iedereen,

Vandaag mochten we uitslapen, de gids kwam ons pas om 7.30u oppikken ?Vandaag bezoeken we de Argentijnse zijde van de watervallen. Er wordt gezegd dat deze nog mooiere beelden geven dan de Braziliaanse zijde, wel ze hebben gelijk.

Na de grens overgestoken te hebben, komen we snel aan in het park, hier nemen we de eerste trein naar het verst gelegen punt, Devil’s gate. Op aanraden van de gids doen we dit eerst om hier zo weinig mogelijk mensen te hebben aangezien het hier druk kan worden, het is een nationale feestdag dus veel lokale toeristen. We wandelen overheen de rivier die hier rustig lijkt te kabbelen tot aan de spectaculaire Devil’s gate. En Wow ….

Hier zie je de rivier nog rustig stromen om dan te starten ….

En dan vervolgens zien, horen en voelen we de kracht van water …

Totaal te begrijpen waarom de bijnaam de duivelsmond is ….

Na dezelfde 1,2 km terug gewandeld te hebben over een stevige metalen brug nemen we het treintje naar het middelste station om weer een wandeling te maken. Ze zeggen dat deze route minder spectaculair is … maar ik vind ze even mooi, gewoon anders …

Na deze 2 prachtige wandelingen is het tijd om te genieten van een lekkere Argentijnse steak …

Mmmmmmmmmmm zo mals dat het steakmes niet echt nodig was.

We zitten hier vlak bij een 3 landenpunt tussen Brazilië, Argentinië en Paraguay dus oo, hier stoppen we even voor het de laatste excursie op deze plek. Maar daarvoor moeten we eerst terug de grens over naar Brazilië.

We gaan op bezoek bij de itaipu stuwdam, deze Dam is net geen 8 km lang en heeft een hoogte van net geen 200m. Het stuwmeer is aangelegd in de jaren 80 en de waterkracht centrale voorziet 70% van Brazilië en 75% van Paraguay van elektriciteit. ( meer specifiek 20 generatoren met elke 700 MW dus 14.000 MW) het is de op 1 na grootste waterkrachtcentrale in de wereld.

als de centrale, deels, uit dienst is of er is een ander probleem, dan kan de overstort van de stuwdam geopend worden. Hiermee kan dus een deel water worden leeggelaten uit het stuwmeer. Als deze open gaan dan is het debiet dat hier doorgaat evenveel als 40 maal het debiet doorheen de watervallen van Iguacu die we bezochten.

Morgen een reis we vertrekken naar het Amazone regenwoud en zullen hier een hele dag naar onderweg zijn. Dus morgen geen uitgebreid verslag vrees ik.

Dag 4: Foz do iguacu

Hoi iedereen, wat een drukke dag hebben we achter de rug veel indrukken vandaag…. Sommige leuk sommige wat minder maar daar passen we een mouw aan ;-)

Laat me bij het begin beginnen, deze ochtend vroeg (5.30u) kwam onze topgids van de afgelopen dagen Alex ons oppikken om naar de luchthaven te vertrekken zodat we naar onze volgende bestemming zouden raken. Onderweg was het weer al net iets beter dan de afgelopen dagen zodat we toch nog een leuke foto konden maken. Vandaag zagen we Christus de verlosser met alleen zijn hoofd in de wolken …. Een mooi afscheid van een prachtige stad !

Het regenachtige weer heeft ons spijtig genoeg achtervolgd naar Foz do iguacu. Als je uitstapt en onmiddellijk een paraplu krijgt, geen goed teken …. Het zal echter niet de laatste keer zijn vandaag dat we goed nat worden.

De koffer zijn opgepikt en we vinden onze gids, hij brengt ons naar ons hotel. We logeren in een ecolodge vlakbij de watervallen. Dit is een hotel in een soort van actieve boerderij, een mini natuurparkje waarin je in een bungalow slaapt.

Hier checken we in en eten een simpele boeren maaltijd bonen, rijst en malse ribben vanuit de bbq. Vervolgens vertrekken we naar de watervallen, vandaag op het schema, de Braziliaanse zijde. veel uitleg van de gids kregen we niet, dus even Google gevraagd om wat randinfo zodat ik jullie toch correct op de hoogte kon houden.

De watervallen zijn een verzameling van 270 tot 300 watervallen verspreid over 2,7km. De maximale valhoogte is ongeveer 80m. Het debiet van deze watervallen is het grootste ter wereld, tot 3 maal zoveel als de niagara watervallen. Genoeg info, nu foto’s

We beginnen klein en rustig, dit is een van de eerste watervallen die we zien op de wandeling van ruim 1km naast de watervallen.

Dan gaan we naar de meer spectaculaire…

Vervolgens … tijd om re douche… zien jullie op de bovenstaande foto die wandelbrugtot tegen de watervallen ? Wel het is daar zo nat als het eruitziet. De waterdruk is goed, de temperatuur wat minder.

Maar laat ons eerlijk zijn wat een pracht ! We gaan deze nog wat dichterbij bekijken en hoe doen we dat ? Met een bootje !! Je kan kiezen droge boot of natte boot, het verschil ? Droge boot komt tot net voor de watervallen, de natte vaart er onderdoor … wij kozen voor de droge, de natte is echt gewoon douche ….

Na de boottocht brengt de gids ons terug naar ons hotel, waar in toch al een beetje tegenop zag. We hadden toen we incheckte als geen mega wow gevoel en toen we de kamers Zagen sloeg dit nog erger tegen.

Avondeten kan je hier niet, dan moet je eten laten leveren en de mensen aan de receptie spreken geen of bijna geen Engels. Ze doen super hun best en willen echt helpen maar het stak zo tegen na een leuke dag … na een half uurtje zijn we even bij elkaar gekomen en hebben we beslist om een ander hotel te zoeken.
Misschien heb ik nu in de andere richting overdreven maar op zo’n prachtige reis zijn en dan ongelukkig in een hotel zitten voor 2 nachten vonden we beide niet wat het moest zijn.

Dus dit is mijn kamer voor deze nacht, noem me verwend maar dit vind ik aangenamer … lekker warm water, zacht bed …

Morgen opnieuw een dag aan de watervallen maar dan aan de Argentijnse kant dit zou nog mooier zijn, plus de weergoden waren ons deze middag al wat beter gezind met brede opklaringen, morgen hele dag zon zeggen ze hier. Tot morgen iedereen !

Dag 3; Rio de Janeiro

Vandaag als we de gordijnen van de kamer openen zien we een overtrokken hemel Dit kan voor wat problemen gaan zorgen doorheen de dag, maar we gaan er toch voor met de volle goesting en de beste vooruitzichten.

Eerste halte, de olympische buurt. Toen in 2016 de olympische spelen naar Rio kwamen is er een hele buurt die in verval was geraakt gerenoveerd. Doorheen heel de stad zien we heel vaak super mooie muurschilderingen. Deze worden vaak illegaal gezet maar zolang ze de buurt opfleuren zal de politie hier weinig rond doen. De eerste stop is naar een muurschildering die gemaakt werd op aanvraag speciaal voor de spelen. Het zijn 5 enorm grote gezichten die de 5 continenten vertegenwoordigen. Ze zien er nog steeds schitterend uit, maar de kleuren beginnen enorm te vervangen ( zoek de originele maar een keertje op via google zou ik voorstellen),

Na een rondrit door de oude stad en een toertje rond het olympische voetbalstadium; is het tijd om naar een van de hoogtepunten te trekken. Dit is zowel letterlijk als figuurlijk te begrijpen. We gaan 730m hoog boven de stad naar het 38m hoge beeld kijken van Christus de verlosser. Eerst stoppen we net onder de top van de berg op een mooi uitzichtpunt overheen de hele stad. We zien hier op de foto ook heel duidelijk een van de volgende hoogtepunten; nl suikerbroodberg (de 2 bergen midden op de foto)

Zoals jullie op deze foto zien, is er veel mist en laaghangende bewolking. De top van de berg waarop het prachtige beeld staat is dan ook helemaal in de mist gehuld. We kunnen dus spijtig genoeg vanaf de top geen mooie foto’s nemen; noch van de omgeving, noch van het beeld zelf. We hebben ons best gedaan maar veel beter is het niet geworden ….

Nu kunnen we alleen een schietgebedje maken naar het beeld om te bidden dat de wolken tegen deze middag verdwijnen en we een mooie foto kunnen maken vanaf suikerbroodberg, maar voorlopig ziet ook dat er niet naar uit.

Het beeld van christus wordt beheerd door de christelijke kerk, het staat echter in een nationaal park. Dit park is wereldwijd een van de grootste “bossen” die binnen de stadsgrenzen liggen. Je bent hier echt in een stadsjungle, we hebben al 2 soorten apen gezien ( en dan bedoel ik niet onszelf) en een paar kleurrijke kleine vogeltjes.

Vervolgens brengt de gids ons naar de plaats die voor veel mensen bekend is in Rio …

Ik zie jullie allemaal denken, …. Dit ken ik niet, wel toch heeft iedereen dit al eens gezien. Het is op de foto’s zoals wij ze kennen echter veel drukker en kleurrijker … hier wordt de carnaval parade gelopen. Er is dus echt een straat die zo volledig hebben voorzien met permanente tribunes waar ze 5 dagen in het jaar de parades van de samba scholen houden tijdens carnaval ! Ziet er maar kleurloos uit zo, maar je voelt de samba sfeer hier hangen….

De volgende stop brengt ons naar het nationale archief, achter de deuren van een weliswaar mooi gebouw bevindt zich een pracht van een bibliotheek!

Ondertussen is het tijd geworden om even een pauze te nemen, de gids brengt ons naar een lokale ‘bakkerij’ dit is een traditionele zaak die al meer dan 150 jaar zou bestaan. Er heerst een gezellige drukte in de zaak, maar je waant je zo in een oude zwart wit film of in de jaren 50.

Na een gezellige lunch, wandelen we nog doorheen het oude stadscentrum van Rio en zien we allerlei oude monumenten, winkels, en statige gebouwen gemixt met splikspinternieuwe torenhoge blokken. Een van de gebouwen waar we even wat langer blijven staan is het originele gemeentehuis gebouwd door de Portugese kolonisten toen ze hier aan land kwamen.

De volgende en laatste halte op deze drukke, leuke, leerrijke dag is Suikerbroodberg. Deze 2 bergen in de baai die de atlantische oceaan vormt in de stad hebben deze naam gekregen van de Portugese overheerser. In deze regio werd er veel suiker verbouwd, deze werd vervolgens in vormen verscheept naar Portugal en deze vorm lijkt wat op de grootste van de 2 bergen.

Door middel van 2 kabelbanen gaan we eerst naar 300 en vervolgens naar 700m hoogte met een spectaculair zicht over Rio.

Op de volgende foto zien we een mooi beeld van Copacabanastrand. Maar we zien spijtig genoeg de top van de berg waarop het Christusbeeld staat niet …. Dus we hebben het laatste wereldwonder van mijn lijstje kunnen schrappen, maar heb er geen al te vette lijn doorgezet aangezien we het gezien hebben; maar toch ….

Morgen vroeg opstaan want om 8.30u vertrekt onze vlucht naar de volgende bestemming, gaan jullie allemaal mee?

Dag 2, Rio de Janeiro

Hallo iedereen,

Na een lange vlucht en een hele korte tussenstop in Lissabon, zijn we deze ochtend om 6u lokale tijd aangekomen in Rio de Janeiro.

Ons hotel ligt op max 50m van Copacabanastrand ! Dus deze ochtend zijn we na ons eerst even snel opgefrist te hebben een korte wandeling gaan maken over het strand. De golfslag is hier net iets heviger dan aan de kust in België. Maar ja, de Noordzee is uiteraard ook niet de Atlantische Oceaan.

Vervolgens gingen we op zoek naar een geldautomaat en kregen ineens ons eerste avontuur er gratis bij. We hadden er niet echt op gerekend dat alles hier alleen maar in het Portugees zou staan vermeld, en de meeste mensen spreken hier ook geen Engels. Dus na een tijdje zoeken vonden we een zeer sympathieke man die ons zelfs begeleid heeft naar een andere bank, toen bleek dat de eerste bank niet in staat was om onze kaarten te verwerken.

Na een korte rustpauze in ons hotel begonnen we dan aan de eerste middag met een gids in Rio. De eerste halte; Escadaria Selaron. In 1991 was er een artiest die de grijze trappen die zich voor zijn deur bevonden niet meer mooi vond. De heer Selaron besloot dan maar om deze trappen op te vrolijken door er kleurrijke mozaïek tegels op te plakken. Ondertussen is de kunstenaar overleden, maar de trap is helemaal bezet met tegels over de hele wereld.

Onderweg naar de volgende halte hebben we het met onze gids een tijdje over de verkiezingen, wat blijkt de corruptie waarover we altijd horen dat deze er zou zijn in deze landen, die is er wel degelijk en misschien zelfs nog erger dan wat wij weten.

De volgende stop is de Kathedraal van Sint Sebastiaan of Catedral Metropolitana. De mensen hier zijn allemaal heel gelovig, maar buiten het katholieke geloof, vereren ze ook heel veel heiligen. De patroonheilige ( en zelfs mee vermeld in de officiële naam van Rio, Sao Sebastiano do Rio de Janeiro ) Sint Sebastiaan heeft een kathedraal waar ze tot hem kunnen bidden in de binnenstad van Rio. De kathedraal ziet er niet uit zoals we van een standaard kerk zouden verwachten, de architect heeft hem ontworpen met de tempels in Mexico in het achterhoofd. Er zijn 4 enorme glasramen in het gebouw aanwezig, als er geen banken staan kan er 20.000 man binnen, anders kan er 5.000 man zitten.

De volgende “attractie” is een zeer hobbelige tramrit. De tram verbind 2 arme wijken met elkaar, we bevinden ons niet in de favella”s maar aan de voorlopers hiervan. De hobbelige kronkelachtige straten, waren in een ver verleden de rijkere wijk van Rio, maar sinds de overheid de weg naar het strand heeft opengemaakt, zijn deze wijken in verval beginnen te raken omdat de rijkere mensen liever aan het strand wonen.

De vergane glorie is nog overal te zien.

Vanuit de tram zien we in de verte een van de vele favella”s of sloppewijken. Er zijn blijkbaar zelfs in sloppewijken gradaties, deze zou een van de betere ( lees minder gevaarlijke) zijn.

Dan is het enige wat we vandaag nog moeten doen eten, op aanraden van onze gids trekken we naar een klein restaurantje net aan ons hotel, zelf zouden we dit waarschijnlijk gewoon voorbij gelopen zijn maar gelukkig hebben we dit niet gedaan. Ons voorgerecht was een typische Braziliaanse gefrituurde snack gevuld met een zeevrachten pasta, het hoofdgerecht bestond uit dagverse vis, scampi en kreeft in een stoofpotje geserveerd met rijst. Het smaakte maar door de lange dag was het veel te veel, tijd om rustig te gaan slapen morgen weer een drukke dag ….

Wij zijn weer vertrokken ! dag 1 ( onderweg naar Brazilie)

Hallo iedereen,

Na een lange afwezigheid is hetweer zover, we mogen eindelijk weer op reis ! Dit jaar brengt de reis ons naar zuid- Amerika, we gaan naar Brazilie.

Wij vertrekken hier in België op 3 oktober, maar onze reis begint pas echt op 4 oktober, dan landen we lokale tijd aan om 6u in Rio de Janeiro. We vertrekken de avond van19 oktober terug vanuit Salvador om op 20 oktober te landen in Brussel.

Tussen België en Brazilie is er een tijdsverschil van 5u, als het 12u in Brazilie is, is het 17u in België. Als ik dus in de avond mijn verslag schrijf, zijn jullie hier in België lekker aan het slapen.

Aangezien Brazilie een groot land is kunnen we uiteraard niet alles zien, en zijn de afstanden groot. Daarom nemen we nog een aantal maal een binnenlandse vlucht om een mooi zicht van het land te kunnen hebben.

We bezoeken:

1. Rio de Janeiro
  2. Foz do Iguaçu
  3. Manaus ( Pantanal regenwoud)
  4. Brazilia
  5. Ouro Preto
  6. Salvador.

We nemen jullie graag via deze reisblog mee op onze laatste nieuw reisavontuur. Als jullie graag op de hoogte blijven, dan kan je je mailadres invullen en dan krijg je een mailtje als er een nieuw verhaal is. Als jullie genieten van de blog is het altijd leuk voor mij om dit te lezen in de reactie's. Vragen over de bezochte delen mogen uiteraard ook altijd gesteld worden in de reactie's.

Leuk dat jullie weer met ons mee op vakantie gaan, hopelijk hebben jullie evenveel plezier als wij :-)