brazilie.reismee.nl

Dag 15: Salvador, de oude “boven”stad

Vandaag brengen we een eerste dag door in Salvador de Bahia. Het leuke is dat onze gids Dirk een Belg is, dus geen uitleg in het Engels maar echt Vlaams !

Salvador is een hele andere stad dan wat we tot nu toe hebben gezien, niet alleen de stad is anders ook de mensen zien er anders uit. Bijna 80% van de bevolking is hier “negro” dus donker van huidskleur en afstammeling van de mensen die als slaaf naar hier zijn gebracht. Negro is hier trouwens geen scheldwoord maar de effectieve benaming over hoe de mensen hier wensen aangesproken te worden ivm hun huidskleur.

Aangezien dit de regiobiswaar de slaven vanuit Afrika Brazilië werden binnengebracht is de Afrikaanse cultuur en sfeer hier sterk verweven.

De straten zijn enorm kleurrijk (en af en toe zeer stijl) en ook hier vinden we weer veel kerken terug.

De kerken die we bezoeken, net als vele gebouwen hier zijn opgebouwd in de barok stijl. Een van de prachtige kathedralen die we bezoeken is gekend voor zijn tegelwerk. Aangezien we hier vlak tegen de atlantische oceaan zitten zijn de gebouwen hier enorm gevoelig voor schimmel. Daarom is er zelfs in de 17de eeuw gekozen om te werken met tegelwerk aan de muren aangezien deze beter afwasbaar zijn en zo schimmelvorming kunnen tegengaan. Verder bestaat de kathedraal over een overvloed aan beelden en kunstige houtsnijwerken. De kerk is volledig met bladgoud afgewerkt.

in de stad lopen er verschillende prachtig aangeklede Afrikaanse vrouwen rond. Achter deze outfits zit een verhaal. Op zondag nam de slaveneigenaar zijn vrouwelijke slaven vaak mee de stad in om met hen te pronken, de slavinnen bezatten niks, zelfs deze kleren waren van hun eigenaar. De rokken zijn een referentie naar de mode uit die tijd in Portugal, de grote hoepelrokken. De blouses waren vaak uit kant gemaakt, de tulbanden of hoofddoeken waren een referentie aan hun eigen geloof of klederdracht.

Morgen brengen we een bezoek aan de omliggende regio met onder andere plantages.

Slaap wel iedereen, of goede morgen alvast !

Werner

Deze stad en omgeving ziet er alvast een toffe afsluiter uit, geniet nog en goede terugvlucht.