brazilie.reismee.nl

Dag 16: het binnenland achter Salvador de Bahia

Hallo iedereen,

Vandaag trekken we het binnenland in. Salvador de Bahia ligt aan de atlantische kust aan de ene kant en de baai van Allerheiligen aan de andere kant. Om rond de baai te rijden is er een weg van 300 Km ongeveer. Deze weg hebben we deels genomen.

In Brazilië hebben we het Amazone regenwoud dat jullie allemaal kennen, er is blijkbaar ook het Atlantische regenwoud dat hier op het schiereiland terug te vinden is. Dit is echter door de Portugezen verwijderd toen ze hier kolonie hadden, dit om het hout te gebruiken en om er suikerriet in de plaats te zetten. Momenteel vindt je meer bamboo en eucalyptus terug.

Het water wat je hier ziet in de baai.

In het dorp waar we nu stoppen bezoeken we een lokale markt.

Dit zijn allemaal pepertjes ?

Allemaal lokale fruitsoorten.

De lokale bevolking is hier vaak te arm om vlees te kopen daarom is het vlees dat hier gegeten wordt vaak hevig gepekeld, gezouten of gerookt. Dit om het langer vers te houden. Ze gebruiken ook echt alles, huis, organen, bv hoofd en poten van varkens of koeien.

De volgende kerk die we zien is een van de oudste kerken in Brazilië, het is een missionaris kerk. Dus gebouwd voor de grote hoeveelheid kolonisten hier aangekomen is.

De laatste halte van de dag, een sigarenfabriek. Deze fabriek is nog effectief in dienst. Ze werken ongeveer 12 dames die handmatig sigaren rollen. Deze sigaren zijn blijkbaar erg gekend en best duur 15€ per stuk !

De dames die hier werken hebben het minimumloon, ongeveer 200€ per maand.

Morgen onze laatste dag, donderdag zijn we terug thuis dus mogen jullie hierna nog 1 verslag van deze reis lezen …

Tot morgen.

Werner

Mooie foto's, het ziet er daar best gezellig uit. Bij de watervallen die jullie eerder bezochten is het minder fraai door modderstromen, dus nu meer dan een douche.