brazilie.reismee.nl

Dag 4: Foz do iguacu

Hoi iedereen, wat een drukke dag hebben we achter de rug veel indrukken vandaag…. Sommige leuk sommige wat minder maar daar passen we een mouw aan ;-)

Laat me bij het begin beginnen, deze ochtend vroeg (5.30u) kwam onze topgids van de afgelopen dagen Alex ons oppikken om naar de luchthaven te vertrekken zodat we naar onze volgende bestemming zouden raken. Onderweg was het weer al net iets beter dan de afgelopen dagen zodat we toch nog een leuke foto konden maken. Vandaag zagen we Christus de verlosser met alleen zijn hoofd in de wolken …. Een mooi afscheid van een prachtige stad !

Het regenachtige weer heeft ons spijtig genoeg achtervolgd naar Foz do iguacu. Als je uitstapt en onmiddellijk een paraplu krijgt, geen goed teken …. Het zal echter niet de laatste keer zijn vandaag dat we goed nat worden.

De koffer zijn opgepikt en we vinden onze gids, hij brengt ons naar ons hotel. We logeren in een ecolodge vlakbij de watervallen. Dit is een hotel in een soort van actieve boerderij, een mini natuurparkje waarin je in een bungalow slaapt.

Hier checken we in en eten een simpele boeren maaltijd bonen, rijst en malse ribben vanuit de bbq. Vervolgens vertrekken we naar de watervallen, vandaag op het schema, de Braziliaanse zijde. veel uitleg van de gids kregen we niet, dus even Google gevraagd om wat randinfo zodat ik jullie toch correct op de hoogte kon houden.

De watervallen zijn een verzameling van 270 tot 300 watervallen verspreid over 2,7km. De maximale valhoogte is ongeveer 80m. Het debiet van deze watervallen is het grootste ter wereld, tot 3 maal zoveel als de niagara watervallen. Genoeg info, nu foto’s

We beginnen klein en rustig, dit is een van de eerste watervallen die we zien op de wandeling van ruim 1km naast de watervallen.

Dan gaan we naar de meer spectaculaire…

Vervolgens … tijd om re douche… zien jullie op de bovenstaande foto die wandelbrugtot tegen de watervallen ? Wel het is daar zo nat als het eruitziet. De waterdruk is goed, de temperatuur wat minder.

Maar laat ons eerlijk zijn wat een pracht ! We gaan deze nog wat dichterbij bekijken en hoe doen we dat ? Met een bootje !! Je kan kiezen droge boot of natte boot, het verschil ? Droge boot komt tot net voor de watervallen, de natte vaart er onderdoor … wij kozen voor de droge, de natte is echt gewoon douche ….

Na de boottocht brengt de gids ons terug naar ons hotel, waar in toch al een beetje tegenop zag. We hadden toen we incheckte als geen mega wow gevoel en toen we de kamers Zagen sloeg dit nog erger tegen.

Avondeten kan je hier niet, dan moet je eten laten leveren en de mensen aan de receptie spreken geen of bijna geen Engels. Ze doen super hun best en willen echt helpen maar het stak zo tegen na een leuke dag … na een half uurtje zijn we even bij elkaar gekomen en hebben we beslist om een ander hotel te zoeken.
Misschien heb ik nu in de andere richting overdreven maar op zo’n prachtige reis zijn en dan ongelukkig in een hotel zitten voor 2 nachten vonden we beide niet wat het moest zijn.

Dus dit is mijn kamer voor deze nacht, noem me verwend maar dit vind ik aangenamer … lekker warm water, zacht bed …

Morgen opnieuw een dag aan de watervallen maar dan aan de Argentijnse kant dit zou nog mooier zijn, plus de weergoden waren ons deze middag al wat beter gezind met brede opklaringen, morgen hele dag zon zeggen ze hier. Tot morgen iedereen !

Werner

Hopelijk vandaag minder douches, hoewel dat spaart ook wat tijd. Misschien ook eens een goede Argentijnse steak proberen!

josee

die watervallen dat is de moeite!!