brazilie.reismee.nl

Dag 6 en 7 reisdag naar en 1ste dag in de jungle van Manaus

Hoi iedereen,

Gisteren hebben we letterlijk een lange dag gehad. Niet alleen hebben we 2 vluchten genomen ( eentje van 2.30 en eentje van 4u) en een wachttijd gehad tussen beide vluchten van 5 u… we zijn ook nog eens een uur terug gegaan in de tijd ! Manaus ligt in een andere tijdszone dus de klok hebben we nog een uurtje moeten terugdraaien.

Toen we aankwamen in Manaus zijn we na een korte rit met een taxi in een bootje gestapt die ons naar ons hotel brengt aan de zijrivier van de Amazone ( De Rio negro). Pikdonker is het hier dus weinig te zien, maar het ziet er wel leuk uit, beetje primitieve kamer maar de omgeving maakt veel goed.

Na de koffer weg gezet te hebben en nog 2 maal het gevecht aangegaan te hebben met een salamander achting dier tijd om te gaan slapen. ( die salamander op zich geen probleem die eten insecten dus leuk geen last van maar ze waren beide best groot en wil niet wakker worden van zo’n ding dat ineens van het plafond op mijn bed valt in het midden van de nacht)

Na een rustige nacht ontwaken we op een prachtig domein en gaan we ontbijten.

Vandaag een dag bootje varen op de Rio negro en de Amazone. Eerste stop een lokale stam. Uiteraard een deel toeristisch maar deze stam leeft achter het toeristische deel nog volgens deze manier. Ze gaan nu echter ook in de grote stad af en toe naar school of de school komt naar hen.

Deze stam spreekt een eigen individuele taal, maar alle stammen hier en in de omliggende landen spreken 1 gemeenschappelijke taal nl toekan. Deze stam heeft als beschermend dier de roze dolfijn. Die willen weuiteraard wel eens wat dichter bekijken.

Mooie diertjes en even speels als de grijze die we kennen uit de zoo.

Hup terug in de boot naar de volgende bestemming ! Onderweg komen we ook super veel tankboten tegen en aangezien we meer dan 5 u varen moeten we ook even tanken. Het varen is trouwens zaaaaaaaaaaaaaalig, het is hier 35 graden met een luchtvochtigheid van 80% de wind en het opspattende water maken alles wat dragelijk.

De laatste stop van de namiddag, de samenvloeiing van de Rio negro in de Amazone. Dit geeft een prachtig beeld en moeilijk vast te leggen dus heb een luchtfoto via Google toegevoegd ?. Door het verschil in stromingsnelheid zie je mooi dat het zand in de Amazone (bruine deel) niet kan bezinken en dit wel gebeurd in de Rio negro. Er zijn vele verschillen eentje hebben we ook echt getest, door je hand in het water te houden en door de samenvloeiing te varen voel je duidelijk dat de Amazone kouder is dan de Rio negro die,30-33 graden is. De anders is dat de Amazone rijker is aan vis omdat deze pH neutraal zou zijn. De Rio negro heeft dezelfde vissoorten maar minder vis aangezien de pH rond de 4 ligt en dus zuurder is. Grote verschil tussen beide … aan de Rio negro weinig tot geen muggen dus geen malaria of denguekoorts aan de Amazone is dit wel. We zitten dus aan de goeie kant.

klein detail, of toch niet zo klein de Rio negro daar waar we quasi heel de dag gevaren hebben heeft een breedte van 3 km en is ongeveer een 60/80 m diep.

Momenteel zitten we in het hotel te wachten op de laatste uitstap van de dag/nacht de zoektocht naar kaaimannen. Maar eerst leg ik mijn dagboeken weg om te genieten van een mooie zonsondergang in de jungle …

Zonsondergang was mooi, de volle maan over de Amazonejungle was nog mooier.

Laatste boottripje van de dag, op zoek naar kaaimannen in de rivier, een gids zit vooraan en zoekt met een lamp naar een kaaiman, blijkbaar zouden de ogen reflecteren en dus licht weerkaatsen.

Na een half uurtje …

Deze kleintjes worden na 10 tot 15 jaar tot 3M groot !

Nu tijd voor een verfrissende douche want het is hier zweten hoor !

Ria Sledsens

Vermoeiend dat vliegen en wachten.
Maar dat wordt achteraf dik beloond.

Werner

Het regenwoud en die rivieren zien er fantastisch uit. Dat wordt nog meer genieten!