brazilie.reismee.nl

Dag 5: Foz do iguacu Argentinië

Hallo iedereen,

Vandaag mochten we uitslapen, de gids kwam ons pas om 7.30u oppikken ?Vandaag bezoeken we de Argentijnse zijde van de watervallen. Er wordt gezegd dat deze nog mooiere beelden geven dan de Braziliaanse zijde, wel ze hebben gelijk.

Na de grens overgestoken te hebben, komen we snel aan in het park, hier nemen we de eerste trein naar het verst gelegen punt, Devil’s gate. Op aanraden van de gids doen we dit eerst om hier zo weinig mogelijk mensen te hebben aangezien het hier druk kan worden, het is een nationale feestdag dus veel lokale toeristen. We wandelen overheen de rivier die hier rustig lijkt te kabbelen tot aan de spectaculaire Devil’s gate. En Wow ….

Hier zie je de rivier nog rustig stromen om dan te starten ….

En dan vervolgens zien, horen en voelen we de kracht van water …

Totaal te begrijpen waarom de bijnaam de duivelsmond is ….

Na dezelfde 1,2 km terug gewandeld te hebben over een stevige metalen brug nemen we het treintje naar het middelste station om weer een wandeling te maken. Ze zeggen dat deze route minder spectaculair is … maar ik vind ze even mooi, gewoon anders …

Na deze 2 prachtige wandelingen is het tijd om te genieten van een lekkere Argentijnse steak …

Mmmmmmmmmmm zo mals dat het steakmes niet echt nodig was.

We zitten hier vlak bij een 3 landenpunt tussen Brazilië, Argentinië en Paraguay dus oo, hier stoppen we even voor het de laatste excursie op deze plek. Maar daarvoor moeten we eerst terug de grens over naar Brazilië.

We gaan op bezoek bij de itaipu stuwdam, deze Dam is net geen 8 km lang en heeft een hoogte van net geen 200m. Het stuwmeer is aangelegd in de jaren 80 en de waterkracht centrale voorziet 70% van Brazilië en 75% van Paraguay van elektriciteit. ( meer specifiek 20 generatoren met elke 700 MW dus 14.000 MW) het is de op 1 na grootste waterkrachtcentrale in de wereld.

als de centrale, deels, uit dienst is of er is een ander probleem, dan kan de overstort van de stuwdam geopend worden. Hiermee kan dus een deel water worden leeggelaten uit het stuwmeer. Als deze open gaan dan is het debiet dat hier doorgaat evenveel als 40 maal het debiet doorheen de watervallen van Iguacu die we bezochten.

Morgen een reis we vertrekken naar het Amazone regenwoud en zullen hier een hele dag naar onderweg zijn. Dus morgen geen uitgebreid verslag vrees ik.