brazilie.reismee.nl

Dag 3; Rio de Janeiro

Vandaag als we de gordijnen van de kamer openen zien we een overtrokken hemel Dit kan voor wat problemen gaan zorgen doorheen de dag, maar we gaan er toch voor met de volle goesting en de beste vooruitzichten.

Eerste halte, de olympische buurt. Toen in 2016 de olympische spelen naar Rio kwamen is er een hele buurt die in verval was geraakt gerenoveerd. Doorheen heel de stad zien we heel vaak super mooie muurschilderingen. Deze worden vaak illegaal gezet maar zolang ze de buurt opfleuren zal de politie hier weinig rond doen. De eerste stop is naar een muurschildering die gemaakt werd op aanvraag speciaal voor de spelen. Het zijn 5 enorm grote gezichten die de 5 continenten vertegenwoordigen. Ze zien er nog steeds schitterend uit, maar de kleuren beginnen enorm te vervangen ( zoek de originele maar een keertje op via google zou ik voorstellen),

Na een rondrit door de oude stad en een toertje rond het olympische voetbalstadium; is het tijd om naar een van de hoogtepunten te trekken. Dit is zowel letterlijk als figuurlijk te begrijpen. We gaan 730m hoog boven de stad naar het 38m hoge beeld kijken van Christus de verlosser. Eerst stoppen we net onder de top van de berg op een mooi uitzichtpunt overheen de hele stad. We zien hier op de foto ook heel duidelijk een van de volgende hoogtepunten; nl suikerbroodberg (de 2 bergen midden op de foto)

Zoals jullie op deze foto zien, is er veel mist en laaghangende bewolking. De top van de berg waarop het prachtige beeld staat is dan ook helemaal in de mist gehuld. We kunnen dus spijtig genoeg vanaf de top geen mooie foto’s nemen; noch van de omgeving, noch van het beeld zelf. We hebben ons best gedaan maar veel beter is het niet geworden ….

Nu kunnen we alleen een schietgebedje maken naar het beeld om te bidden dat de wolken tegen deze middag verdwijnen en we een mooie foto kunnen maken vanaf suikerbroodberg, maar voorlopig ziet ook dat er niet naar uit.

Het beeld van christus wordt beheerd door de christelijke kerk, het staat echter in een nationaal park. Dit park is wereldwijd een van de grootste “bossen” die binnen de stadsgrenzen liggen. Je bent hier echt in een stadsjungle, we hebben al 2 soorten apen gezien ( en dan bedoel ik niet onszelf) en een paar kleurrijke kleine vogeltjes.

Vervolgens brengt de gids ons naar de plaats die voor veel mensen bekend is in Rio …

Ik zie jullie allemaal denken, …. Dit ken ik niet, wel toch heeft iedereen dit al eens gezien. Het is op de foto’s zoals wij ze kennen echter veel drukker en kleurrijker … hier wordt de carnaval parade gelopen. Er is dus echt een straat die zo volledig hebben voorzien met permanente tribunes waar ze 5 dagen in het jaar de parades van de samba scholen houden tijdens carnaval ! Ziet er maar kleurloos uit zo, maar je voelt de samba sfeer hier hangen….

De volgende stop brengt ons naar het nationale archief, achter de deuren van een weliswaar mooi gebouw bevindt zich een pracht van een bibliotheek!

Ondertussen is het tijd geworden om even een pauze te nemen, de gids brengt ons naar een lokale ‘bakkerij’ dit is een traditionele zaak die al meer dan 150 jaar zou bestaan. Er heerst een gezellige drukte in de zaak, maar je waant je zo in een oude zwart wit film of in de jaren 50.

Na een gezellige lunch, wandelen we nog doorheen het oude stadscentrum van Rio en zien we allerlei oude monumenten, winkels, en statige gebouwen gemixt met splikspinternieuwe torenhoge blokken. Een van de gebouwen waar we even wat langer blijven staan is het originele gemeentehuis gebouwd door de Portugese kolonisten toen ze hier aan land kwamen.

De volgende en laatste halte op deze drukke, leuke, leerrijke dag is Suikerbroodberg. Deze 2 bergen in de baai die de atlantische oceaan vormt in de stad hebben deze naam gekregen van de Portugese overheerser. In deze regio werd er veel suiker verbouwd, deze werd vervolgens in vormen verscheept naar Portugal en deze vorm lijkt wat op de grootste van de 2 bergen.

Door middel van 2 kabelbanen gaan we eerst naar 300 en vervolgens naar 700m hoogte met een spectaculair zicht over Rio.

Op de volgende foto zien we een mooi beeld van Copacabanastrand. Maar we zien spijtig genoeg de top van de berg waarop het Christusbeeld staat niet …. Dus we hebben het laatste wereldwonder van mijn lijstje kunnen schrappen, maar heb er geen al te vette lijn doorgezet aangezien we het gezien hebben; maar toch ….

Morgen vroeg opstaan want om 8.30u vertrekt onze vlucht naar de volgende bestemming, gaan jullie allemaal mee?

Bernadette

Als troostprijs kan je een glazenbeeldje kopen van Christus de Verlosser ?
Mist of gene mist ….
Toch een mooie reis !
Groetjes

Werner

Spijtig van de mist, maar toch de moeite waard. Goede vlucht (seffens).

Ria Sledsens

Prachtige beelden.

josee

is precies wel de moeite geniet er nog van!!!