brazilie.reismee.nl

Dag 17: Salvador de Bahia

Hoi iedereen,

Vandaag is onze laatste dag en daarom doen we het een beetje rustig aan en hangen we de toerist uit.

Een van de echte lokale toeristische dingen op te doen is een ijsje te gaan eten bij Sorveteria da ribeira, je moet hier kiezen uit meer dan 60 verschillende smaken …. Van stress gesproken …

Het uitzicht vanop de ijsjeszaak is over de baai van Salvador. Aan de overkant is duidelijk de sloppenwijk, of d

De volgende en laatste stop van deze reis is de kerk van de goede afloop. Het verhaald gaat dat lang, lang geleden er een Portugees met zijn schip hier in de buurt in een storm terecht is gekomen, tijdens deze storm kon de kapitein alleen maar bidden tot jezus voor een goede afloop.

Toen de storm ging liggen en zijn gebeden verhoord werden, heeft hij beloofd om als dank een kerk te bouwen. Tot op de dag van vandaag komen mensen hier in de hoop eveneens een goede afloopte verkrijgen.

Bij ons branden de mensen dan een kaarsje, hier knopen ze een kleurrijk touwtje aan de kerk. Het wordt gezegd dat als het touwtje dat met 3 knopen moet worden vastgemaakt los komt door de zeebries die hier heerst, je wens of gebed uit komt.

als de mensen hier bidden tot een heilige en ze zijn boos omdat bv hun gebed niet uitkomt en ze hebben nog steeds pijn aan bv hun hoofd of been, dan breken ze van de heilige tot wie ze bidden het hoofd of been af. In deze kerk werkt het net anders, als je gebeden hebt om een pijnlijk been op te lossen en dat gebeurd dan brengen ze een wassen beeld hiervan naar de kerk. Dit als bedanking omdat het gebed verhoord is.

Over 4 uurtjes nemen we het vliegtuig naar huis, dus nu nog even relaxen en genieten van het uitzicht vanuit mijn bad …. Want wie wil nu niet de Atlantische oceaan zien en horen terwijl ze in bad relaxen.

Obrigada, bedankt, iedereen om met ons mee te gaan op deze prachtige reis ! Tot in België

Dag 16: het binnenland achter Salvador de Bahia

Hallo iedereen,

Vandaag trekken we het binnenland in. Salvador de Bahia ligt aan de atlantische kust aan de ene kant en de baai van Allerheiligen aan de andere kant. Om rond de baai te rijden is er een weg van 300 Km ongeveer. Deze weg hebben we deels genomen.

In Brazilië hebben we het Amazone regenwoud dat jullie allemaal kennen, er is blijkbaar ook het Atlantische regenwoud dat hier op het schiereiland terug te vinden is. Dit is echter door de Portugezen verwijderd toen ze hier kolonie hadden, dit om het hout te gebruiken en om er suikerriet in de plaats te zetten. Momenteel vindt je meer bamboo en eucalyptus terug.

Het water wat je hier ziet in de baai.

In het dorp waar we nu stoppen bezoeken we een lokale markt.

Dit zijn allemaal pepertjes ?

Allemaal lokale fruitsoorten.

De lokale bevolking is hier vaak te arm om vlees te kopen daarom is het vlees dat hier gegeten wordt vaak hevig gepekeld, gezouten of gerookt. Dit om het langer vers te houden. Ze gebruiken ook echt alles, huis, organen, bv hoofd en poten van varkens of koeien.

De volgende kerk die we zien is een van de oudste kerken in Brazilië, het is een missionaris kerk. Dus gebouwd voor de grote hoeveelheid kolonisten hier aangekomen is.

De laatste halte van de dag, een sigarenfabriek. Deze fabriek is nog effectief in dienst. Ze werken ongeveer 12 dames die handmatig sigaren rollen. Deze sigaren zijn blijkbaar erg gekend en best duur 15€ per stuk !

De dames die hier werken hebben het minimumloon, ongeveer 200€ per maand.

Morgen onze laatste dag, donderdag zijn we terug thuis dus mogen jullie hierna nog 1 verslag van deze reis lezen …

Tot morgen.

Dag 15: Salvador, de oude “boven”stad

Vandaag brengen we een eerste dag door in Salvador de Bahia. Het leuke is dat onze gids Dirk een Belg is, dus geen uitleg in het Engels maar echt Vlaams !

Salvador is een hele andere stad dan wat we tot nu toe hebben gezien, niet alleen de stad is anders ook de mensen zien er anders uit. Bijna 80% van de bevolking is hier “negro” dus donker van huidskleur en afstammeling van de mensen die als slaaf naar hier zijn gebracht. Negro is hier trouwens geen scheldwoord maar de effectieve benaming over hoe de mensen hier wensen aangesproken te worden ivm hun huidskleur.

Aangezien dit de regiobiswaar de slaven vanuit Afrika Brazilië werden binnengebracht is de Afrikaanse cultuur en sfeer hier sterk verweven.

De straten zijn enorm kleurrijk (en af en toe zeer stijl) en ook hier vinden we weer veel kerken terug.

De kerken die we bezoeken, net als vele gebouwen hier zijn opgebouwd in de barok stijl. Een van de prachtige kathedralen die we bezoeken is gekend voor zijn tegelwerk. Aangezien we hier vlak tegen de atlantische oceaan zitten zijn de gebouwen hier enorm gevoelig voor schimmel. Daarom is er zelfs in de 17de eeuw gekozen om te werken met tegelwerk aan de muren aangezien deze beter afwasbaar zijn en zo schimmelvorming kunnen tegengaan. Verder bestaat de kathedraal over een overvloed aan beelden en kunstige houtsnijwerken. De kerk is volledig met bladgoud afgewerkt.

in de stad lopen er verschillende prachtig aangeklede Afrikaanse vrouwen rond. Achter deze outfits zit een verhaal. Op zondag nam de slaveneigenaar zijn vrouwelijke slaven vaak mee de stad in om met hen te pronken, de slavinnen bezatten niks, zelfs deze kleren waren van hun eigenaar. De rokken zijn een referentie naar de mode uit die tijd in Portugal, de grote hoepelrokken. De blouses waren vaak uit kant gemaakt, de tulbanden of hoofddoeken waren een referentie aan hun eigen geloof of klederdracht.

Morgen brengen we een bezoek aan de omliggende regio met onder andere plantages.

Slaap wel iedereen, of goede morgen alvast !

Dag 14: onderweg

Vandaag was weer een reisdagje…. Aangekomen op de laatste bestemming Salvador, het was al donker dus niet echt veel kunnen bekijken.

Morgen bezoeken we de stad … ben benieuwd wat voor moois we hier weet gaan vinden.

Tot morgen allemaal !

Dag 13: Ouro Preto goudmijn

Vandaag brengen we de dag door in het thema goud en mineralen.

De streek is gekend voor de enorme goudmijnen en de mineralen. Daarom bezoeken we ook een niet langer in dienst zijnde goudmijn. Goud delven in deze mijn is niet meer rendabel daarom is de mijn niet meer in dienst, er is echter nog steeds goud aanwezig.

Met een karretje van 1830 gaan we de mijn naar beneden. We gaan een 350m in de mijn en zitten dan 120m onder de grond. De mijn is nog 9 niveau’s lager maar omdat deze niet meer in dienst zijn, is het pompen gestopt waardoor het grondwater tot dit niveau is gestegen. Daarom kan er in dit mijnstelsel van 13km ook recreatief gedoken kan worden.

Na het bezoek aan de mijn bezoeken we een van de vele juweliers. Je vindt hier in allerlei prijsklassen juwelen, zo heb ik een paar oorbellen van 2000€ zo even in mijn handen gehad zonder te weten hoe duur ze waren !

Toch een aankoop gedaan, cadeautje voor de zus haar verjaardag ? niet verder vertellen tegen haar e ?.

Morgen nemen we nogmaals een vliegtuig, dan gaan we naar onze laatste stop op Brazilië.

Dag 12: Ouro Preto, stadsbezoek

Vandaag bezoeken we een hele dag het pittoreske stadje van Ouro Preto. Dit is de eerste hoofdstad van deze regio.

De regio is gekend voor zijn goud en mineraalmijnen. De gehele stad is opgebouwd uit kerken lijkt het wel. De stijl is allemaal barok en is uitbundig versierd met goud. Het dorpje is dan ook gelegen in de heuvels van de oude goudmijnen waardoor de straten heuvelachtig zijn. De straten zijn gelegd in oude kinderkopjes wat het nog meer charme geeft.

Echt heel veel meer kan ik niet echt vertellen, we hebben gewoon veel kerken bezocht en gehoord over allerlei heiligen. De meeste van de lokale bevolking zijn donkerder van huis, dit omdat dit vaak afstammelingen zijn van mensen die als slaaf naar niet gebracht werden. Daarom is er buiten het standaard katholieke geloof ook de verering of aanbidding van verschillende heiligen.

Morgen gaan we een van de grote goudmijnen in de omgeving bezoeken.

Dag 11: onderweg naar Ouro preto

Vandaag zoals vermeld weer een reisdagje.

We nemen ondertussen al voor de 7de maal het vliegtuig of zo deze reis dus even hierover misschien een kort verhaaltje of weetje.

Op je ticket staat buiten de info die wij ook hebben een groepsnummer, je word per groep naar het inchecken opgeroepen om zo op een ordelijke manier op het vliegtuig te stappen. Als het vliegtuig dan geland is, springt niet iedereen tegelijkertijd op om zijn handbagage te nemen maar wordt er opnieuw opgeroepen rij 1 tot 10 mag nu rechtstaan en vertrekken, als deze klaar zijn roepen ze de volgende rijen op. Dit gaat zooooooooooo veel sneller dan de manier waarop wij dit doen !

Als we van het vliegtuig stappen worden we opgewacht door onze volgende gids en rijden we naar Ouro Preto onze volgende halte. Dit doen we met een korte omweg via Congonhas.
de rit zal in totaal ongeveer 3,5 tot 4 u duren dus zal het donker zijn als we aankomen op onze bestemming.

Onderweg zien we een totaal ander landschap dan wat we tot nu toe gezien hebben, veel bergen, het is hier een streek met veel mijnbouw.

In Congonhas stoppen we om een leuk kerkje te bekijken. We zijn hier net rond de zonsondergang.

Volgende halte ons hotel in Ouro Preto. Ondertussen is het pikdonker geworden, de wegen kronkelen door de bergen en zijn niet verlicht. Er zijn op regelmatige basis verkeersdrempels aanwezig die zeer effectief zijn, sneller dan 30km is niet aan te raden. Dus de rit was een belevenis maar we hadden een heel goede chauffeur en zijn heelhuids aangekomen.

Ouro Preto is voor wat we tot nu toe zien, een prachtig oud stadje. Dit is het zicht vanuit mijn hotelkamer.

Tot morgen iedereen, dan gaan we dit stadje (80.000 inwoners) bezoeken.

Dag 10: Bezoek aan de hoofdstad Brasilia

Goedemorgen iedereen ( avond voor mij)

Vandaag hebben we een hele dag doorgebracht in de hoofdstad van Brasilia. Tot voor 1960 was Rio de Janeiro de hoofdstad. Een president wordt verkozen voor een termijn van 5 jaar. De president die toen regeerde besliste om een volledig nieuwe hoofdstad te (laten) bouwen.

Er werd een wedstrijd uitgeschreven en gewonnen door Niemeyer. Hij had een specifieke visie voor de stad die heel duidelijk overkomt.

De stad werd gebouwd in de vorm van een vliegtuig met daarrond deelgemeentes of districten met woonzones. Moeilijk te visualiseren vandaar weer even Google erbij gehaald.

In de vleugels zijn vooral hotels en appartementsblokken terug te vinden. In het lichaam van de vliegtuig liggen allerlei overheidsgebouwen.

De eerste stop is een prachtige kerk van de zwarte maagd Maria, het is trouwens de beschermvrouw van Brazilië en haar feestdag vandaag.

Het is een prachtige lichte kathedraal en er zweven 3 prachtige beelden in.

Volgende stop de kamer en senaat. Doordat de stad echt helemaal van niets is opgebouwd zijn deze gebouwen echt naast elkaar/ in elkaar geïntegreerd net zoals alle kantoorgebouwen van de kamerleden, volksvertegenwoordigers en senatoren. Klein detail in België nog nooit de kamer of senaat binnen geweest maar wel al in Brazilië ;-)

Volgende halte een prachtig nieuwe brug.

Daarna volgt er nog een adembenemende kerk … zo anders dan de andere die we hier tot nu toe gezien hebben

Niet alleen de overheidsgebouwen maar eveneens de woonblokken zijn volgens een vast patroon opgebouwd. Ze noemen dit hier superblokken. Het stratenplan is opgebouwd volgens een dambord, een superblok bestaat telkens uit 4 vakken. In het kruis tussen de 4 vakken ligt telkens een kerk en vaak een school. En in de buitenkanten van de vakken zijn winkels. De appartementen hebben telkens een open onderste verdieping om zo wind doorheen de stad te kunnen laten gaan dit als natuurlijke ventilatie.

Laatste halte de tv toren met een uitkijkplatform op 80m hoogte met een mooi zicht over het middelste deel van het vliegtuig. Met in de neus de overheidsgebouwen ( kamer en senaat)

Op de luchtfoto kan je zien dat er overal super veel plaats is gehouden om een open gevoel te houden.

Morgen is, jullie raden het misschien al een reisdag. Laat ons hopen dat deze reisdag rustig blijft geen extra verhuizen naar nieuw te zoeken hotels ofzo ;-) hup naar de volgende bestemming.