brazilie.reismee.nl

Dag 10: Bezoek aan de hoofdstad Brasilia

Goedemorgen iedereen ( avond voor mij)

Vandaag hebben we een hele dag doorgebracht in de hoofdstad van Brasilia. Tot voor 1960 was Rio de Janeiro de hoofdstad. Een president wordt verkozen voor een termijn van 5 jaar. De president die toen regeerde besliste om een volledig nieuwe hoofdstad te (laten) bouwen.

Er werd een wedstrijd uitgeschreven en gewonnen door Niemeyer. Hij had een specifieke visie voor de stad die heel duidelijk overkomt.

De stad werd gebouwd in de vorm van een vliegtuig met daarrond deelgemeentes of districten met woonzones. Moeilijk te visualiseren vandaar weer even Google erbij gehaald.

In de vleugels zijn vooral hotels en appartementsblokken terug te vinden. In het lichaam van de vliegtuig liggen allerlei overheidsgebouwen.

De eerste stop is een prachtige kerk van de zwarte maagd Maria, het is trouwens de beschermvrouw van Brazilië en haar feestdag vandaag.

Het is een prachtige lichte kathedraal en er zweven 3 prachtige beelden in.

Volgende stop de kamer en senaat. Doordat de stad echt helemaal van niets is opgebouwd zijn deze gebouwen echt naast elkaar/ in elkaar geïntegreerd net zoals alle kantoorgebouwen van de kamerleden, volksvertegenwoordigers en senatoren. Klein detail in België nog nooit de kamer of senaat binnen geweest maar wel al in Brazilië ;-)

Volgende halte een prachtig nieuwe brug.

Daarna volgt er nog een adembenemende kerk … zo anders dan de andere die we hier tot nu toe gezien hebben

Niet alleen de overheidsgebouwen maar eveneens de woonblokken zijn volgens een vast patroon opgebouwd. Ze noemen dit hier superblokken. Het stratenplan is opgebouwd volgens een dambord, een superblok bestaat telkens uit 4 vakken. In het kruis tussen de 4 vakken ligt telkens een kerk en vaak een school. En in de buitenkanten van de vakken zijn winkels. De appartementen hebben telkens een open onderste verdieping om zo wind doorheen de stad te kunnen laten gaan dit als natuurlijke ventilatie.

Laatste halte de tv toren met een uitkijkplatform op 80m hoogte met een mooi zicht over het middelste deel van het vliegtuig. Met in de neus de overheidsgebouwen ( kamer en senaat)

Op de luchtfoto kan je zien dat er overal super veel plaats is gehouden om een open gevoel te houden.

Morgen is, jullie raden het misschien al een reisdag. Laat ons hopen dat deze reisdag rustig blijft geen extra verhuizen naar nieuw te zoeken hotels ofzo ;-) hup naar de volgende bestemming.

Ria Sledsens

Mooi.

Bernadette

Speciaal !

Werner

Op deze manier hebben jullie ook nog wat hotels kunnen bezichtigen. Goede vlucht.

Jelka

Wat heb je er weer veel werk in gestoken zodat wij julie mooie reisverhaal weer goed kunnen volgen.